Portret Rydygiera
2012 - PYSZNE MŁODOPOLSKIE GŁOWY. PORTRETY PROFESORSKIE LEONA WYCZÓŁKOWSKIEGO.
Wyczół, bo tak artysta zwykł podpisywać swoje dzieła, mimo że to nie malarstwo portretowe przyniosło mu największą sławę, zaliczany jest obok S. Wyspiańskiego i J. Malczewskiego do najwybitniejszych portrecistów Młodej Polski. Znanych jest 27 portretów uczonych ze środowisk uniwersyteckich autorstwa Wyczółkowskiego, a na wystawie zostały zaprezentowane najciekawsze z nich, m.in.: obrazy uczonych z atrybutami ich profesji. Są to wizerunki o złożonej ikonografii, nie tylko prezentują postać, ale także opowiadają o jej pracy, dokonaniach i zainteresowaniach.Jednym z cenniejszych obrazów był Ludwik Rydygier z asystentami (1897) w sali doświadczalnej kliniki. Artysta przedstawił słynnego lekarza w kitlu chirurgicznym w otoczeniu sprzętu medycznego: sterylizatora i szklanych naczyń ze środkami odkażającymi. Obok portretów na wystawie było można zobaczyć kolekcję sprzętów medycznych z przełomu XIX/XX w., w tym przyborniki sekcyjne, piłę amputacyjną czy zestaw nici chirurgicznych, a także instrumenty naukowe, unikatowe publikacje i pamiątki po profesorach.
Ekspozycji towarzyszył również film pt. Czule o Wyczóle. Etiuda muzealna, zrealizowany w salonie muzeum Zielonej Sali, w ktorym zagrali pracownicy naszego muzeum wcielając się w postacie z portretów Leona Wyczółkowskiego.
Nowa wystawa
2012 - PRZYRZĄDY Z UNIWERSYTECKICH PRACOWNI XX WIEKU - wystawa czasowa
2012 - INSTRUKTORZY I DZIAŁACZE HARCERSCY ZWIAZANI Z UNIWERSYTETEM JAGIELLOŃSKIM - wystawa czasowa w Ogrodzie Profesorskim UJ. (12 czerwca - pażdziernik)

U źródeł pomysłu wystawy znlazło się trafne spostrzeżenie harcmistrza prof. dr hab. Janusza Orkisza, który zauważył, że wielokrotnie na gruncie nauki spotkał się z sytuacją, kiedy jakaś osoba wykazywała ponadprzeciętne zdolności organizacyjne i następnie okazywało się, że kiedyś w przeszłości należała do harcerstwa. Podobne spostrzeżenia wyraził hm. prof. dr hab. Andrzej Jaczewski (em. prof. UW). Także z badań historycznych wynika, że wiele wybitnych postaci (zwłaszcza ze sfer wojskowych) miało w swoim życiorysie dłuższy czy krótszy epizod harcerski. Można tu wymienić choćby gen. Sosabowskiego, gen. Grota-Roweckiego, gen. Gąsiorowskiego. Także wśród profesury nie brak takich nazwisk.

Wystawa przygotowana wspólnie z Komisja Historyczną ZHP Chorągwi Krakowskiej
Komisarz wystawy: phm Jacek Kumański

2011/2012 - WIDZIAŁEM BOLIWIĘ, wystawa fotograficzna Piotra Libelta

Widziałem Boliwię

Jak napisać o kraju, w którym jego mieszkańcy codziennie pod prysznicem, jeśli go mają, ryzykują porażenie prądem, jeśli go mają, a kobiety noszą na głowach meloniki? O kraju, gdzie dla Europejczyka wszystko jest przyjemnie tanie, ludzie wzruszająco piękni w swej odmienności,którzy tańczą jak nikt na świeciew swych niepowtarzalnych strojach. To u was w Europie mówi się nie tylko po angielsku ? Są jakieś inne języki ? - Pada częste pytanie.Nie wiem, która Boliwia jest która ?
Czy ta wysoka, zimna, sucha, słona. Wulkaniczna, ogorzała słońcem i wiatrem. Nakarmiona kukurydzą, ziemniakami i prosem, mięsem lamy. Odziana w klosze spódnic, cieniste kapelusze. Biedna, z nadzieją i dumą patrząca w Słońce. Czy ta niska, mokra, gorąca wieczną zielenią i bogactwem wszystkiego tego, co nad ziemią i pod ziemią. Biała bardziej, a najedzona owocami Amazonki, ryżem, batatami, rybami? Są jak dwie nogi - prawa i lewa - dźwigają Boliwię..., za którą tęsknię !
Piotr Libelt .

 


2011- PORTA FIDEI 1 października - 13 listopada

„Porta Fidei”. Ekspozycja przedstawia fotogramy wykonane przez ks. prof. Ryszarda Knapińskiego podczas wyprawy do Nowogrodu Wielkiego na Rusi, gdzie znajdują się słynne Drzwi Płockie.

Drzwi do katedry w Płocku zamówił biskup Aleksander z Malonne (zm. 1156). Mistrz Riquin, wraz z pomocnikiem Waismuthem, odlali je w brązie w latach 1152-1154 w magdeburskiej odlewni. Hipotetycznie przyjmuje się, że drzwi zostały zrabowane z Płocka pod koniec XIII w. i po różnych kolejach losu, zawieszone w cerkwi prawosławnej na początku XV w.
Konstrukcja Drzwi składa się z rozmaitej wielkości 46 kwater, przybitych do drewnianego podłoża i ujętych w wypukłe listwy bordiury o motywach zróżnicowanej wici roślinnej. Większość scen jest opatrzona inskrypcjami łacińskimi, a niektóre ponadto ruskimi, datowanymi na wiek XV. Ponieważ kwatery odlano oddzielnie i przybito na drewniany korpus, były one wielokrotnie demontowane, a nawet zakopywane w ziemi i na nowo montowane, co zakłóciło pierwotny ich układ. Oryginał, zachowany do dziś w Nowogrodzie wskazuje wiele miejsc po niestarannie przeprowadzonych naprawach ubytków i pęknięć, związanych z przeróbkami, które zaburzyły pierwotny układ kwater. Widoczne jest flekowanie i przycinanie listew bordiury, aby wtórnie wpasować reliefy, nawet przy zastosowaniu współczesnych wkrętów, zupełnie niepasujących do zabytku. W lutym 1982 r. uroczyście poświęcono kopię Drzwi Płockich, wykonaną w latach 1971-1981 przez Pracownie Konserwacji Zabytków ze Szczecina i Warszawy. Choć kopia ta uchodzi za wierną, to jednak w wielu szczegółach różni się od oryginału, ponieważ cyzelerzy pozacierali lub zmienili pewne detale „polepszając” swoje dzieło w stosunku do oryginału.
Obecny układ kwater przedstawia rozmaite sceny ze Starego i Nowego Testamentu, postacie historyczne, liczne alegoryczne personifikacje i animizacje, które nie są ze sobą logicznie powiązane. Widać, że ci, którzy montowali kwatery nie znali klucza do ich wzajemnego przyporządkowania. Odtworzenie podstaw pierwotnego programu ikonograficznego stało się przedmiotem studiów, które doprowadziły do ustalenia, że kwatery nie ilustrują Żywota Jezusa, lecz dwanaście dogmatów wiary chrześcijańskiej, określane rozmaicie, jako np. Skład Apostolski, Apostolskie Wyznanie Wiary, Symobolum Apostolorum, Credo Apostolorum. Wystawa pokazuje kwatery w powiązaniu z artykułami wiary, których sformułowanie tradycja chrześcijańska przypisała Apostołom zanim rozeszli się w świat na misję ewangelizacyjną (Divisio Apostolorum). Wystawie towarzyszył pokaz filmu.

Oprawa muzyczna otwarcia wystawy - Mateusz Dudek*
Joseph Haydn - Sonata D-dur cz. I Allegro
Vaclav Trojan - Zburzona Katedra
Evgienij Derbienko - Tarantella
Jo Privat - Sa preference

*Mateusz Dudek – uczeń Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II stopnia im. Fryderyka Chopina w Krakowie, stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Aktywnie koncertujący m.in. w Filharmonii Krakowska, w Akademii Muzycznej w Krakowie, we Wrocławiu, w Świdrze, w Chrzanowie oraz w Krzeszowicach.
ważne wyróżnienia:
Gorlickie Konfrontacje Akordeonowe (lata 2002, 2005, 2007);
Ogólnopolski Konkurs Akordeonowy – III nagroda (kategoria solo) oraz II nagroda (kategoria zespoły kameralne, maj 2008);
VIII Litewski Międzynarodowy Konkurs Akordeonowy- I nagroda (Wilno, marzec 2009);
XVI Międzynarodowe Spotkania Akordeonowe - III nagroda (Sanok, kwiecień 2010);
VI Międzynarodowy Konkurs Akordeonowy - IV nagroda (Poprad, listopad 2010);
Festiwal Młodych Instrumentalistów - II nagroda (pierwszej nie przyznano) (Kraków, styczeń 2011).


Czesław Miłosz2011- MÓJ FILUTERNY SAMURAJ

30.czerwca 2011 roku, minęła 100. rocznica urodzin Czesława Miłosza. W związku z obchodami Roku Miłosza Muzeum UJ przy udziale Fundacji Muzeum Wojciecha Weissa zaprezentowało kolejną wystawę poświęconą osobie Noblisty. Tym razem był to cykl fotografii portretowych wykonanych w trakcie jednego z jego wykładów z literatury porównawczej, prowadzonych na Harwardzie w 1982 roku. Autorem zdjęć jest Christian Leprette, architekt i fotograf, francuz o polskich, artystycznych korzeniach ze strony matki. Komisarze wystawy: Zofia Weiss, Anna Jasińska. Wystawie towarzyszył katalog.

„Ekspozycja rozwija się w formie fryzu, prezentując jak na klatkach taśmy filmowej bogatą mimikę poety, czasami skupioną, kiedy indziej groteskowo groźną, nasuwającą samemu autorowi zdjęć skojarzenia z samurajem; z polskim samurajem, który nie uległ zniewoleniu. Ta dwugodzinna sesja fotograficzna, w której Christian był zaangażowany nie tylko jako artysta, ale również jako słuchacz, ma charakter niezobowiązujący. W wykonanych zdjęciach jest gra przypadku, zaskoczenia, ale też i akceptacja świata z całym jego zniekształceniem, jakie niesie codzienność. Miłosz zaakceptował pomysł swojego studenta, prosząc go o wysłanie kilku najlepszych ujęć do jego domu w Berkeley. Było w tym geście sympatii coś szczególnego, radość z odnalezienia wśród młodzieży na Harwardzie bratniej duszy, w której również tliła się tęsknota za Polską”.


Maria Skłodowska-Curie

2011- MARIA SKŁODOWSKA - CURIE KOBIETA NIEZWYKŁA

Wystawa pod Honorowym Patronatem Rektora UJ prof. Karola Musioła

Wystawa „Maria Skłodowska-Curie. Kobieta niezwykła”, organizowana była przez Wydział Chemii i Muzeum UJ we współpracy z Muzeum Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie i poświęcona jest życiu, pracy oraz jej kontaktom z krakowskim środowiskiem naukowym.
Na wystawie oprócz informacji biograficznych pokazane było krakowskie środowisko naukowe w czasach gdy Maria, absolwentka fizyki i matematyki na Sorbonie, szukała posady na Uniwersytecie Jagiellońskim. Pokazan również dokumenty związane z organizowanym w 1900 r. w Krakowie IX Zjazdem Lekarzy i Przyrodników, na który Maria Skłodowska-Curie przysłała referat odczytany przez prof. Witkowskiego, jak również korespondencja Marii z profesorami Uniwersytetu Jagiellońskiego. Eksponowane był też zbiory filatelistyczne i medalierskie poświęcone laureatce dwóch nagród Nobla i dwóch doktoratów Honoris Causa Uniwersytetu Jagiellońskiego. Wystawie towarzyszył pokaz filmów i prezentacje komputerowe.
Komisarze wystawy: Anna Jasińska, Alicja Rachwalska.


2011 - MISTRZ PAWEŁ Z LEWOCZY I JEGO MIASTO

Pawł z LewoczyLewoczaWystawa czasowa (7kwietnia - 3 maja 2011) przygotowana przez Konsulat Generalny Republiki Słowackiej i Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego Mistrz Paweł z Lewoczy i jego miasto.
Mistrz Paweł z Lewoczy był jednym z czołowych twórców rzeźby gotyckiej w Europie Środkowej. Prowadził rozległy warsztat, w którym powstały ołtarze należące dziś do najcenniejszych skarbów kościołów Spisza oraz sąsiadujących z nim regionów Słowacji. Ze względu na artystyczne znaczenie jego twórczości i wielokulturowy charakter Spisza sztuka Pawła z Lewoczy była i jest nadal tematem prac naukowców z Czech, Słowacji, Niemiec i Węgier. Prace te jednak pozostają nieznane polskiemu czytelnikowi.
Przykładem najcenniejszego dzieła - pochodzącego z warsztatu Mistrza Pawła - jest niewątpliwie późnogotycki, drewniany ołtarz św. Jakuba, który należy do największych tego rodzaju ołtarzy na świecie (liczy ponad 18 m).
Otwarciu wystawy towarzyszyła promocja książki Zoltána Gyalókayego "Paweł z Lewoczy. Rzeźbiarz ze Spisza, między Krakowem a Norymbergą" - pierwsze ujęcie tematu w języku polskim. Książka ta ukazała się nakładem krakowskiego wydawnictwa DodoEditor, a jej publikacja została dofinansowana ze środków przeznaczonych na działalność Wydziału Historycznego UJ, jak również ze środków Konsulatu Generalnego Republiki Słowackiej w Krakowie.

Lewocza widziana oczami artystów
Współczesne obrazy z międzynarodwego pleneru w Lewoczy uzupełniały prezentację postaci Mistrza Pawła.
LEWOCZA (Levoča)
, spiskie miasto we wschodniej Słowacji o pięknym rynku, perła architektury średniowiecznej. Przez kilka wieków historyczna stolica Spisza, jego centrum kulturalne, administracyjne i gospodarcze. Usytuowana prawie dokładnie w środku regionu, na skrzyżowaniu głównych dróg w tej części Europy, przez stulecia rozwijała się ekonomicznie i kulturalnie, korzystając z licznych przywilejów, jakimi obdarzali ją panujący. Była - i jest - jednym z najpiękniejszych miast Europy, stąd nazywano ją w dawnych czasach słowacką Norymbergą.
komisarz wystawy: Lucyna Bełtowska.


2010/2011 DO PIEKŁA SACHSENHAUSEN. LOS KRAKOWSKICH UCZONYCH NA POCZĄKU II WOJNY ŚWIATOWEJ

ZaproszenieNie zapomnijcie naszej śmierci, nie dajcie jej zmarnować – te słowa profesora Stanisława Estreichera dotyczą tragedii, która dokonała się 70 lat temu. Polska przegrała kampanię wrześniową 1939 roku. Po raz pierwszy w blisko sześciowiekowej historii uniwersytetu krakowskiego nie doszło do inauguracji roku akademickiego. W całym kraju rządzili niemieccy naziści. Z ich rozkazu, 6 listopada, zwołano profesorów na spotkanie w głównym gmachu uniwersyteckim. Niemiecki oficer miał wygłosić wykład o stosunku III Rzeszy
i narodowego socjalizmu do nauki. Gdy zgromadzili się na wyznaczoną godzinę, zostali uwięzieni, zapędzeni do policyjnych ciężarówek, wywiezieni do więzień, aż trafili do obozu zagłady w Sachsenhausen pod Berlinem. Wielu nie powróciło już do świata żywych.
Dzień 6 listopada to data symboliczna, gdyż aresztowanie uczonych krakowskich nie było przypadkiem odosobnionym, lecz zaledwie epizodem zagłady elity polskiej w latach 1939–1945. Okupanci niemieccy dokonali jej masowej egzekucji w Palmirach pod Warszawą, zamordowali profesorów we Lwowie i księży w Pelplinie, rozgromili inteligencję Bydgoszczy, Lublina, Stanisławowa... Powieszono, ścięto, rozstrzelano, zagazowano, zagłodzono dziesiątki tysięcy nauczycieli, duchownych, lekarzy, dziennikarzy, literatów, aktorów, sportowców, urzędników.
Tego dotyczy ta ekspozycja, przygotowana z pomocą niemieckich przyjaciół na podstawie materiałów Archiwum i Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Stiftung Brandenburgische Gedenkstätten, zgromadzonych na potrzeby wystawy „Zapomniana zagłada? Polska i czeska inteligencja w obozach koncentracyjnych Sachsenhausen
i Ravensbrück na początku drugiej wojny światowej”, która miała miejsce na terenie tych obozów od listopada 2009 do września 2010 roku

Wystawa czynna: 7.11.2010 r. - 3.04.2011r., Fabryka Emalia Oskara Schindlera, Muzeum Historyczne Miasta Krakowa, ul. Lipowa 4 w Krakowie
komisarz wystawy: Grażyna Grzechnik-Correale


2010/2011- ŁATGALIA - KRAINA ŁOTEWSKICH POLAKÓW W FOTOGRAFIACH KRZYSZTOFA HEJKO

Los nie oglądał się na Kresy. Doświadczał je nader dotkliwie – okrutnymi zbrodniami, samotnością, nieokiełznanym obdzieraniem z tradycji. Dziś, gdy czasy bardziej ułożone, kresowe ziemie i tak bez litości zmaga nieszczęście – ciche, ale zabójcze – zapomnienie. Współczesność nie dała im szansy – w rytm wygrywanego przez dziesięciolecia taktu wyrzuciła poza ramy swoich zainteresowań. Kresowymi drogami i bezdrożami podróżuję od kilkunastu lat. Z pragnienia wyrywania z niepamięci historii ludzi, którzy oddali wiele za te ziemie: życia, zdrowia, trudu. Za każdym razem staję przed nimi zawstydzony – Polska, z której przyjeżdżam nie nadstawia ucha na ich głos, nie chwali ich odwagi, nie nagradza niebywałej wytrwałości. Nie wzrusza jej urwana głowa figury Chrystusa na grobie dawnego Polaka, nie obchodzi popadający w ruinę dwór zasłużonego rodu, ani wybebeszona kaplica grobowa ostatniego króla. Te zdjęcia powstały dzięki tym, którzy mimo wszystko pamiętają: nadal żyją na swych ukochanych Kresach, lub tęsknią do nich od czasu, gdy ich stamtąd wyrzucono. Powstały dla tych, którzy potrafią czerpać siłę z przeszłości.
Łatgalia - kraina łotewskich Polaków

prof Krzysztof Hejke

Krzysztof Hejke, profesor sztuk filmowych, fotograf i operator. Absolwent Państwowej Szkoły Filmowej Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi oraz Instytutu Fotograficznego w Pradze. Od 18 lat wykłada fotografię na Wydziale Reżyserii i Wydziale Operatorskim macierzystej uczelni . Jego prace prezentowano na ponad 75 wystawach indywidualnych w kraju i za granicą, jest też autorem kilkunastu albumów.
Komisarz wystawy: Lucyna Bełtowska


2010 - ADAM KORPAK - AFORYZMY RYSOWANE

W dniu 1 lipca o godz. 18:00 odbył się wernisaż wystawy „Aforyzmy rysowane”. Otwarta Ekspozycja pokazuje rysunki Adama Korpaka – grafika i rysownika, absolwenta krakowskiej ASP, który od 1974 roku mieszka i tworzy w Finlandii. Od 1986 roku artysta zamieszcza swoje rysunki w najbardziej poczytnym fińskim dzienniku Helsingin Samomat. Wystawa w piwnicach Collegium Maius ukazuje te właśnie rysunki, gdzie „(…) obok ironii, satyry, próby ostrzegania, a może i korygowania pewnych zachowań, obok losu ludzkiego, szansy, upadłej wielkości i pychy, zadumy wobec metafizycznego ogromu – częstym motywem Adama jest przemijanie – odwieczny temat wielu myślicieli i twórców”
(fragm. z tekstu do katalogu wystawy, aut. Andrzej Michał Kobos ) Adam Korpak od 1978 roku prowadzi własne studio graficzne, gdzie projektuje plakaty, okładki, ilustracje do książek i prasy oraz rysunki satyryczne. Uczestniczy w wystawach zbiorowych i indywidualnych w Europie, USA i Japonii. W 1999 roku zilustrował fiński epos Kalevala wydany w Helsinkach. Za swoją działalność otrzymał liczne nagrody, m.in. w 2002 roku w konkursie Satyry Europejskiej w Forte dei Marmi (Włochy), a w 2007 r. Grand Prix w międzynarodowym konkursie Satyrykon w Legnicy.

Komisarz wystawy: Maria Natalia Gajek

Patronat medialny nad wystawa objęli: Sztuka.pl – Gazeta Antykwaryczna, Dziennik Polski, RadioKraków

plakat wystawy
2010 - WEISS. FOTOGRAF. IMPRESJONISTA. WYSTAWA FOTOGRAFII Z OKOŁO 1900 ROKU.
Wystawa powstała przy współudziale Fundacji Wojciecha Weissa.
Komisarze wystawy: Zofia Weiss, Anna Jasińska.
plakat

 


 









 

 


plakat2010 - CHOPIN W KRAKOWIE I OSOBISTE PO NIM PAMIĄTKI.
Wystawa czasowa prezentująca kilka dni z pobytu Fryderyka Chopina w Krakowie i okolicach oraz pamiątki związane z kompozytorem została uroczyście otwarta 28 lutego br.w przerwie koncertu fortepianowego Kevina Kennera.
Gmach Collegium Maius wydaje się najwłaściwszym miejscem na pokazanie pamiątek związanych z Chopinem, głównie z tego powodu, że młody Fryderyk odwiedził Bibliotekę Jagiellońską, mieszczącą się wówczas w jego starych murach. Wystawę zatytułowano Chopin w Krakowie i osobiste po nim pamiątki,
bowiem organizatorzy skupili się na pokazaniu właśnie tych miejsc, w których w lipcu 1829 r. był młody, dziewiętnastoletni wówczas Fryderyk Chopin. W dniach od 23 do 30 lipca owego roku, grupa studentów i absolwentów Szkoły Głównej Muzyki Uniwersytetu Warszawskiego, pod opieką Romualda Hubego, wybrała się w wakacyjną podróż do Wiednia. Trasa tej wyprawy obejmowała tygodniowy pobyt w Krakowie i jego okolicach – Wieliczce i Ojcowie. Namacalnymi śladami ich pobytu w tych miejscach są wpisy uczestników wycieczki do Księgi Gości BJ i Księgi Zwiedzających Kopalnię Soli w Wieliczce. Kraków „dwojako” związany jest z Chopinem. Po pierwsze: wprawdzie tylko raz, ale jednak odwiedził nasze miasto, i po drugie: osobą Marceliny Czartoryskiej – jednej z jego najlepszych i najwierniejszych uczennic, która na stałe zamieszkała w Krakowie w 1869 r. Księżna, która z racji swojej pozycji towarzyskiej, nie mogła poświęcić się profesjonalnej karierze, koncertując w salonach, pokazywała „jak grać Chopina”. Była też pomysłodawczynią urządzenia w Krakowie „Pokoju z pamiątkami po Fryderyku Chopinie”.
Komisarz wystawy: Lucyna Bełtowska.


2009 - RAPA NUI, WYSPA WIELKANOCNA BEZ TAJEMNIC?

Rapa NuiUprzejmie zapraszam - w imieniu Uczestników wyprawy oraz własnym - na konferencję i wystawę poświęconą polskiej eksploracji Wyspy Wielkanocnej (Rapa Nui lub Te Pito o Te Henua). Z tym magicznym miejscem na kuli ziemskiej związały się - w niewytłumaczalny sposób - ostatnie lata mojego życia, za co niech Bogu będą dzięki. Może dlatego wybrałem Wyspę i jej Mieszkańców na okoliczność mojego pożegnania z Alma Mater w związku z przejściem na emeryturę. Równocześnie będzie to wyraz mojej wdzięczności i podziękowania Uniwersytetowi, gdyż tylko w jego uniwersalnym wymiarze możliwe było realizowanie najśmielszych zamierzeń badawczych, a zarazem wielkiej przygody życia.
Z perspektywy połowy wieku - wliczając lata studiów - mogę powiedzieć, że los pozwolił mi połączyć życiowe pasje z nauką zawodem. Tego życzę moim młodszym przyjaciołom. Dziękuję Jego Magnificencji profesorowi Karolowi Musiałowi, profesorowi Wojciechowi Nowakowi - Prorektorowi UJ ds. Collegium Medicum oraz profesorowi Stanisławowi Waltosiowi - Dyrektorowi Muzeum UJ, za umożliwienie tego spotkania w najpiękniejszym miejscu naszej Uczelni - Collegium Maius. Razem z komisarzem wystawy Panią Lucyną Bełtowską powitamy każdego z Państwa z otwartym sercem i tradycyjnym polinezyjskim IORANA.
Zdzisław Jan Ryn
Komisarz wystawy: Lucyna Bełtowska


2009 - ZAPOMNIANA ZAGŁADA? POLSKA I CZESKA INTELIGENCJA W OBOZACH KONCENTRACYJNYCH SACHSENHAUSEN I RAVENSBRÜCK NA POCZĄTKU DRUGIEJ WOJNY ŚIATOWEJ.

Sonderaktion KrakauZ okazji przypadającej 6 listopada 2009 roku, 70. rocznicy Sonderaktion Krakau, Muzeum Pamięci w obozie koncentracyjnym w Oranienburgu, Archiwum Uniwersytetu Jagiellońskiego, Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego zorganizowało wystawę poświęconą pamięci aresztowanych profesorów UJ, AGH i Akademii Handlowej: Zapomniana zagłada? Polska i czeska inteligencja w obozach koncentracyjnych Sachsenhausen i Ravensbrück na początku drugiej wojny światowej.

Wernisaż odbył się w dniu 21 listopada 2009 w Sachsenhausen – Oranienburgu.
Na wystawie zaprezentowano pamiątki związane z profesorami, m.in.: zdjęcia, przedmioty codziennego użytku, listy. Nie zabrakło także części multimedialnej, w ramach której zaprezentowano zarejestrowane wywiady z profesorami oraz członkami ich rodzin.
Ekspozycji towarzyszyła 3-dniowa konferencja historyczna, w której udział wzięi przedstawiciele władz stron polskiej i niemieckiej, Rektor Uniwersytetu Jagiellońskiego, reprezentacja studentów UJ oraz członkowie rodzin profesorów.  Wystawa potrwa do końca czerwca 2010 r. Patronat nad wystawą objęli m.in.: Kancelaria Prezydenta RP, Marszałek Województwa Małopolskiego, Prezydent Brandenburgii.


2009 - OD LUNETY GALILEUSZA DO TELESKOPÓW KOSMICZNYCH

W 1609 roku we Włoszech Galileusz skierował zbudowaną przez siebie lunetę na niebo. Jego obserwacje opisane w książce „Sidereus Nuncius”, odbiły się szerokim echem w całej Europie i stanowiły przełom w postrzeganiu i rozumieniu Kosmosu. Od tego czasu każda nowa klasa przyrządów astronomicznych pozwalała na dokonanie przełomowych, fundamentalnych odkryć. Aby uczcić pamięć tego wydarzenia w grudniu 2007 roku  Zgromadzenie Ogólne ONZ ogłosiło rok 2009 Międzynarodowym Rokiem Astronomii (MRA).
Ważnym elementem obchodów MRA był wystawa „Od lunety Galileusza do teleskopów kosmicznych” zorganizowana przez Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego. Wystawa prezentował 400 lat ewolucji lunety i teleskopu – od narzędzia pozwalającego na obserwację nowych zjawisk na niebie do precyzyjnego przyrządu pomiarowego. Ważne miejsce na wystawie znajdowały akcesoria, które umożliwiły przekształcenie teleskopu z urządzenia obserwacyjnego w przyrząd pomiarowy jak chociażby mikrometry, kamery fotograficzne i CCD, fotometry czy spektroskopy. Wystawę uzupełniały liczne instalacje interaktywne, które pozwolą widzom lepiej zrozumieć zasadę działania i sposób użycia teleskopów. Znajdujące się na wystawie historyczne lunety i teleskopy a także obrazy, grafiki oraz druki ilustrowały zmiany wyglądu oraz metod prowadzenia obserwacji astronomicznych w ciągu minionych 400 lat.

Wystawie towarzyszyła bogata oferta edukacyjna. Obejmowała ona lekcje muzealne, obserwacje Słońca i Księżyca oraz  wykłady popularno-naukowe.
Proponowane tematy lekcji i warsztatów muzealnych to m. in. Budujemy teleskop, Prawa optyki geometrycznej,
Rodzaje soczewek i ich wady, Rodzaje i zastosowania teleskopów, Budowa Układu Słonecznego, Budowa i działanie zegarów słonecznych
.

Przeczytaj więcej...


2009 - ZBYSŁAW MAREK MACIEJEWSKI- AUTOPORTRETY

Autoportret artysty

W ramach letniego pokazu zaprezentowano w Cellaris Maioris Collegium Maius wystawę 29  rysunków - autoportretów Zbysława Maciejewskiego, wybitnego krakowskiego malarza. Pochodzą one z daru Jana Krzysztofa Kamińskiego wieloletniego przyjaciela artysty i kolekcjonera. Rysunki są  bardzo wczesne. Powstały na przełomie 60- tych i 70 – tych lat XX wieku. Posiadają charakter szkicowych notatek, których celem było uchwycenie ulotnej chwili, zapisanie nastroju. Autoportret w twórczości Maciejewskiego pojawił się wraz z pierwszymi pracami, już wtedy kiedy jako kilkunastoletni chłopiec postanowił, że będzie malarzem. Autoportretem był też jego ostatni obraz, niedokończony, malowany krótko przed śmiercią. Ten stale obecny motyw, o zabarwieniu narcystycznym, był niejako znakiem stawianym przez Maciejewskiego na trakcie jego twórczej drogi. Niewątpliwie był on najbardziej eksponowany w młodzieńczym okresie i w czasie studiów, należał do tematów uprzywilejowanych. Autoportrety, zresztą jak i portrety przyjaciół, były zawsze ilustracją stanów psychicznych modela. Artystę przez całe życie fascynowały ludzkie twarze, ich niepowtarzalność, uroda, stanowiły dla niego jednocześnie mapę ludzkich charakterów.

Zbysław Marek Maciejewski (ur.1946r. Pohulanka, zm.1999 Kraków). Studiował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, w pracowni Wacława Taranczewskiego. W roku 1989 został profesorem ASP w Krakowie, był również profesorem Europejskiej Akademii Sztuki, w Warszawie. Laureat wielu wyróżnień i nagród m. in. nagrody Witolda Wojtkiewicza.

Ważniejsze wystawy:
1979 – Wystawa malarstwa i rysunku. Rysunki , gwasze, obrazy z lat 1975-1979. BWA Olsztyn.
1987 – 88 – Malarstwo i rysunek 1978-1987, BWA Kraków, Łódź, Poznań, Katowice.
1997-98 – Wystawa Jubileuszowa Malarstwa, Arsenał, Muzeum Narodowe, Kraków, Gdańsk, Olsztyn, Gorzów Wielkopolski, Szczecin.
2001 – Ryciny i rysunki z daru Jana Krzysztofa Kamińskiego w kolekcji Gabinetu Rycin Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie. Gabinet Rycin Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie.
2001 – Zbysław Marek Maciejewski. Autoportrety, portrety. Galeria Mariana Gołogórskiego Kraków.
2008- Eroticon, Galeria Mariana Gołogórskiego Kraków.

Prace artysty znajdują się m.in. w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie, Warszawie, Poznaniu, Szczecinie, Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego, Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.


2009 - KOSMOLOGIA. OBRAZ ŚWIATA U PROGU NOWOŻYTNOŚCI

Projekt wystawy miał na celu pokazanie procesów przemian, zachodzących w nowożytnych wyobrażeniach świata, przez pryzmat grafiki oraz ilustracji naukowej pochodzącejz XVI, XVII i początków XVIII stulecia. Na wystawie zebrano blisko sto rycin i starodruków z kolekcji Biblioteki Jagiellońskiej oraz Gabinetu Rycin Polskiej Akademii Umiejętności przy Bibliotece Naukowej PAU i PAN w Krakowie.<więcej >


nasa
2009 - Jubileusz 50 lat NASA i 40 lat od lądowania na Księżycu, był okazją do zorganizowania wystawy poświęconej historii, współczesności oraz przyszłości badań przestrzeni kosmicznych przez amerykańską agencję kosmiczną NASA. W ramach wystawy można był podziwiać przepiękne zdjęcia z archiwów NASA, obejrzeć filmy i prezentacje multimedialne o badaniach kosmicznych oraz wysłuchać cyklu wykładów popularnonaukowych. Wystawie towarzyszyły konkursy wiedzy o badaniach kosmicznych nagradzane atrakcyjnymi albumami, atlasami i mapami nieba. Uroczystego otwarcia dokonano we wtorek 12 maja. Od 13 maja do końca czerwca wystawa był dostępna dla publiczności.
Organizatorami wystawy byli: Muzeum UJ Collegium Maius, Konsulat Generalny USA w Krakowie, Obserwatorium Astronomiczne UJ oraz Instytut Fizyki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. W czasie trwania wystawy w budynku Uniwersytetu Pedagogicznego przy ul. Podchorążych 2 można był obejrzeć dwie wystawy o podobnej tematyce: „Misja badawcza na Marsie” oraz „Polskie wysokogórskie obserwatoria astronomiczne” Więcej informacji na stronie: http://malopolska.astronomia2009.pl/
wystawa
fot. A. Myśliwiec
2008 - ZANIM ZASADZONO DĄB WOLNOŚCI - UNIWERSYTET JAGIELLOŃSKI WOBEC I WOJNY ŚWIATOWEJ

Z okazji 90 rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległoś Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego wraz z Archiwum Uniwersytetu Jagiellońskiego przygotowało ekspozycję, której celem było przypomnienie roli, jaką odegrał‚ Uniwersytet Jagielloński jako centrum ruchu niepodległościowego w latach 1914-1918. To właśnie tutaj profesorowie i studenci, głęboko zaangażowani w walkę o Polskę (nie tylko orężem, ale i słowem), nadawali kształt odradzającemu się państwu. Z tego okresu zachował‚ się szereg pamiątek m.in.: dokumentów sprawozdań, zapisów, a także fotografii, które koniecznie powinny ujrzeć światło dzienne. Obok tradycyjnej ekspozycji Archiwum UJ wraz Muzeum przygotowało realizację filmu, który składa się z materiałów archiwalnych, wypowiedzi historyków oraz inscenizacji.
Zgromadzone pamiątki i fotografie umieszczone były w 5 parterowych salach Collegium Maius i podzielone na 3 części, dzięki którym łatwiej można było wyobrazić sobie nie tylko jak walczono o niepodległość kraju i kto w tej walce odegrał‚ najważniejszą rolę, ale również jak wyglądało życie społeczności akademickiej w latach I wojny światowej oraz w momencie odzyskania niepodległości.

Komisarz wystawy: Lucyna Bełtowska.

okładka katalogu 2008 - RZECZ O TRZECH TOGACH OKSFORDZKICH CZYLI DROGI DO ALBIONU IGNACEGO JANA PADEREWSKIEGO, STANISŁAWA KOTA I LUDWIKA EHRLICHA

W ramach Nocy Muzeów w Krakowie z 16 na 17 maja 2008 roku, przedstawiono gościom Collegium Maius sylwetki trzech znakomitych Polaków: Ignacego Jana Paderewskiego, Stanisława Kota i Ludwika Ehrlicha, którym przyszło występować w togach jednego z najstarszych uniwersytetów - Oksfordu. Pokazowi, który przygotowała p. Anna Piskorz towarzyszyła publikacja.
okładka katalogu

2008 - MIĘDZY OLBIĄ A ODESSĄ

Wystawa prezentowała materiał‚ fotograficzny z badań archeologicznych greckiej osady w Koszarach nad Morzem Czarnym, prowadzonych przez Instytut Archeologii Uniwersytetu Jagiellońskiego i Muzeum Archeologiczne Narodowej Akademii Nauk Ukrainy w Odessie.
Wystawę przygotował Instytut Archeologii Uniwersytetu Jagiellońskiego.

obrazek

2008 - MARZEC `68

W rocznicę marca 1968 roku, w podziemiach Collegium Maius otwarto wystawę fotografii dokumentujących tamte wydarzenia w Krakowie i Uniwersytecie Jagiellońskim.

Wystwawę przygotowało Archiwum UJ.

 

okładka katalogu

2007 - KOLEGIA UNIWERSYTECKIE ŚREDNIOWIECZNEJ EUROPY

Uniwersytetu Jagiellońskiego przygotowało wystawę poświęconą teoretycznej koncepcji kolegium uniwersyteckiego, traktowanego z perspektywy historycznej, użytkowej i architektonicznej. Rocznica 750-lecia lokacji Krakowa na prawie magdeburskim stwarzyła wyjątkową okazję zorganizowania wystawy poświęconej niezwykłemu fenomenowi średniowiecznej Europy, jakim było istnienie i funkcjonowanie kolegiów uniwersyteckich. Dzieje krakowskiej Almae Matris ściśle związane z historią Krakowa były równocześnie dziejami krakowskich kolegiów. Do dziś przetrwały materialne ślady trzech najdłużej działających - Collegium Maius, Collegium Iuridicum i Collegium Minus. Były one częścią krajobrazu historycznego Krakowa, życie w nich było częścią życia społeczności krakowskiej. Z obyczajów kolegiów powstały obyczaje uniwersyteckie i nie tylko uniwersyteckie, do dziś kultywowane. Co więcej, architektura kolegiów z jej bardzo charakterystycznymi cechami wspólnymi stała się dziedzictwem miast europejskich, między innymi i Krakowa. Collegium Maius wpisuje się w ciąg najstarszych, zachowanych kolegiów uniwersyteckich średniowiecznej Europy, pośród których wymienić należy m.in. Bolonię, Oksford, Cambridge, Pragę, Salamankę, Coimbrę, Padwę, Erfurt. W miarę upływu czasu i ewolucji nauczania kolegia stały się podstawowym elementem organizacji uniwersytetów. W okresie późnego średniowiecza tu właśnie koncentrowało się życie codzienne i naukowe uniwersytetu. Tematyka wystawy wręcz narzuca usytuowanie ekspozycji. Nie ma lepszego miejsca niż Collegium Maius - najstarszy budynek uniwersytecki w Polsce i jeden z najstarszych, zachowanych budynków uniwersyteckich w Europie. Będzie to wystawa edukacyjna, adresowana do osób w różnym wieku i różnej narodowości o zróżnicowanym stopniu wykształcenia. Jej odbiorcami może być zarówno młodzież w wieku szkolnym jak i specjaliści z zakresu historii architektury, historii sztuki i nauki.
Wystawie towarzyszył katalog zawierający tematyczne artykuły i noty katalogowe obiektów.
Komisarz wystawy: Maria Natalia Gajek

otwarcieotwarcieotwarcie


obrazek

2007 - KRAKÓW W SEPII I KOLORZE W FOTOGRAFII FRANCISZKA KLEINA I JANUSZA KOZINY

Wystawa prezentowana była od 12 lipca, w podziemiach Collegium Maius. Składało się  na nią 80 dużych fotogramów; połowa w sepii – Franciszka Kleina  z początku XX wieku i połowa w kolorze -  Janusza Koziny z początku XXI wieku. Ideą tej prezentacji, wpisującej się w 750. rocznicę lokacji Krakowa na prawie magdeburskim, było ukazanie piękna naszego miasta (w obrębie Plant) widzianego przez obiektyw aparatu fotograficznego dwóch fotografów, których dzieliło wszystko: czas, kilka pokoleń doświadczeń, wiedzy i historii,  technika fotografowania,  a przede wszystkim sprzęt, którym się posługiwali. Kraków widziany ich oczyma fascynuje i zaskakuje. Wystawie towarzyszyszył bogato ilustrowany katalog.
Komisarz wystawy oraz autorka scenariusza i katalogu: Lucyna Bełtowska.

 


2007 - OSWAJANIE ŚWIATA W MALARSTWIE RAFAŁA BORCZA

Rafał Borcz jest reprezentantem młodej, polskiej sceny artystycznej, absolwentem Wydziału Malarstwa na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Jest jednym z najbardziej obiecujących artystów malarzy, utrwala na płótnie to, co go otacza i jest mu najbliższe, co najbardziej fascynuje i jednocześnie zmusza do refleksji.
Wystawa była prezentacją kilku jego prac pochodzących z cyklu „Wilki”, oraz obrazów zainspirowanych pięknem dziewiczej, bieszczadzkiej przyrody.
Artysta swoje obrazy osadza w scenerii nocnej, przez co nadaje im niepowtarzalny klimat oraz sprawia, że stają się bardziej tajemnicze, skłaniające widza do głębszej refleksji. Prace te nie są jedynie prezentacją artystycznej wizji, bowiem poruszają uniwersalną problematykę związaną z umiejscowieniem człowieka w świecie natury. Obrazują ludzkie uczucia i emocje, takie jak tęsknota za wolnością, strach, odwaga, wierność, potrzeba nieustannej walki oraz zachowania czujności.
Właśnie dlatego, jednym z motywów przewodnich, prac Rafała Borcza są wilki - zwierzęta niemal od zawsze kojarzone z dziką i nieujarzmioną przyrodą. Artysta odnosi się do dwoistości ich zwierzęcej natury, dlatego też z jego obrazów wyłaniają się wilki łagodne w formie ale agresywne z natury, budzące zaufanie, ale i pewnego rodzaju lęk, posłuszne oraz bezwzględne, silne w stadzie ale bezbronne w pojedynkę. Niezależnie od sposobu ukazania – człowiek jest im całkowicie obojętny. Obok napięcia malarskiego, pojawia się drugi rodzaj napięcia – napięcie egzystencjalne, podziw dla wszystkiego, co związane     z naturą oraz próbą umiejscowienia w niej człowieka. Artysta na naszych oczach podejmuje niełatwą próbę „oswajania świata”, z jego obrazów bowiem emanują uczucia permanentnej tęsknoty za wolnością, światłem księżyca, czy też niczym niezmąconymi wodami jeziora. Wyłania się z nich także potrzeba ucieczki przed osaczającą rzeczywistością oraz odwieczny lęk przed absolutem.
Cykl biegnących ku niebu drzew, przez które przebłyskują gwiazdy, przynosi coś w rodzaju twórczego ukojenia. Konsekwentnie utrzymane w scenerii nocnej kompozycje przedstawiają leśny mrok w nieco bajkowej konwencji. Niezwykle dekoracyjne w formie nie są jednak pozbawione owej aury tajemnicy, będącej czymś w rodzaju furtki dla wyobraźni widza.
Dzięki artyście mamy niepowtarzalną okazję uciec z dala od zgiełku miasta i wyruszyć w magiczną, nocną wędrówkę po dzikich, bieszczadzkich lasach, aby stać się obserwatorami zadziwiającego życia fauny i flory. Życia, które na co dzień jest dla nas niedostępne. ( Anna Dudek) więcej >>




okładka 2007 - NIEZNANE RYSUNKI STANISŁAWA WYSPIAŃSKIEGO ZE ZBIORÓW MUZEUM UNIWERSYTETU JAGIELLOŃSKIEGO

4 marca - 30 kwietnia, Rok 2007 został ogłoszony rokiem Stanisława Wyspiańskiego. 28 listopada mija 100. rocznica śmierci artysty. Z tej okazji Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego przygotowało małą wystawę prezentującą nieznane szerszej publiczności rysunki Wyspiańskiego.
Komisarze wystawy: Ludmiła Bularz-Różycka, Maria Gajek




2006 - ARCHEOLOGICZNE ŚLADY UNIWERSYTETU KRAKOWSKIEGO

(współpraca: Instytu Archeologii UJ, 4 października - 5 listopada). Komisarze wystawy: Grażyna Grzechnik-Correale, Dariusz Niemiec.

 


2006 - GLOBUSY POLSKIE

Od 5 września do 28 listopada 2006 roku, otwarta była wystawa prezentująca XIX-wiecznei i XX_wieczne globusy Ziemi z nazwami geograficznymi w języku polskim. Najstarsze z nich (firmy Abel-Klinger, J. Felkl) powstały poza granicami naszego kraju. W okresie dwudziestolecia międzywojennego rozpoczęły działalność firmy polskie (duet Nowosielski-Główczewski, "Kados", "Pestalozzi"). W latach 30. XX wieku prof. Eugeniusz Romer utworzył we Lwowie przedsiębiorstwo kartograficzne "Książnica". Był on równocześnie twórcą polskiej szkoły kartograficznej charakteryzującej się elegancją i starannością wykonania, hipsometryczną metodą przedstawiania rzeźby terenu oraz stałością przyjętych kodów barwnych dla poszczxególnych warstw hipsometrycznych. Od 1959 roku, produkcja globusów w Polsce zmonopilizowana została przez następcę "Książnicy" - Państwowe (później) Polskie Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych (produkcja map) i Fabrykę Pomocy Naukowych (produkcja statywów). W latach 80. XX wieku, niewielki procent globusów produkowany był z map PPWK przez Spółdzielnie Produkcyjne. Od końca lat osiemdziesiątych produkcję przejęła firma ZACHEM
z Lublina (Tadeusz Głowala) z map sporządzonych przez firme KARO-GRAF. Oprócz tradycyjnych, fizycznych i politycznych, prezentowane były globusy tematyczne, składane lub indukcyjne. Na wystawie prezentowane były także firmy produkujące globusy, sylwetki kartografów -autorów map. Ponadto można było zapoznać sie z technikami produkcji i konserwacji globusów.




2
006 - ADAM GRANT - MISTRZ FIGURACJI

Pani Peggy Grant przybyła do nas z Toledo w stanie Ohio w USA i w dniu 4 kwietnia 2006 roku, otworzyła  wystawę prac swojego mężą  Adama Granta Grochowskiego.

 

Artysta od najmłodszych lat wyróżniał się nieprzeciętnym talentem plasty-cznym. Sztuka, teatr, poezja, filozofia i taniec, które rozkwitły w Warszawie po I wojnie wywarły niemały wpływ na jego artystyczną wyobraźnię. W czasie II wojny więziony był w obozach koncentracyjnych, każdego dnia walcząc o przetrwanie. Jego rysunki stały się cennym towarem, który mógł zamienić na papierosy i chleb. Po wojnie dzięki sztuce powoli wyzwalał się z dramatycznych przeżyć. W 1950 roku, wyjechał do Stanów Zjednoczonych, gdzie zmienił brzmienie swojego nazwiska na Grant. Z czasem został głównym projektantem produktu"Paint-by-Numbers" w Craft Masters. Projekt malowania obrazów wg szablonów z ponumerowanymi polami do wypełniania odpowiednim kolorem farby zyskał w USA ogromną popularność.

Piękno ludzkiego ciała, jego gracja, pozostało przez całe życie twórcy głównym tematem jego obrazów przedstawiajacych muzyków, cyrkowców, mityczne i biblijne postacie. Artysta wykształcił swój łatwo rozpoznawalny styl oddając istotę formy przy użyciu śmiałych i szerokich pociągnięć pędzla. Jego obrazy znajdują się w wielu prywatnych kolekcjach, muzeach, uniwersytetach. Pani Peggy Grant, wdowa po malarzu pragnie aby młode pokolenia pamiętały o tym, że talen, determinacja i optymizm są siłą mogącą przezwyciężyć najtrudniejsze ludzkie doświadczenia.

W czasie wernisażu Pani Peggy Grant przekazała naszemu muzeum obraz "Artysta i modelka" namalowany  w 1980 r.

 

""Artysta i modelka", 1980 r.

obraz ofiarowany

Muzeum UJ

Peggy Grant, konsul USA William Bellis, prof. Stanisław Waltoś , rektor UJ prof. Karol Musioł

Peggy Grant, konsul USA William Bellis, komisarz wystawy mgr Anna Jasińska, rektor UJ prof. Karol Musioł

Peggy Grant

i prof. Stanisław Waltoś

Peggy Grant przy obrazie  swojego mężą

Komisarz wystawy: Anna Jasińska  

fot. Janusz Kozina


2006 - WIERNI ŻYCIOWEMU CREDO - Henryk Wereszycki (1898 - 1990), Wacław Felczak (1916 - 1993)

Obaj profesorowie, jakkolwiek pochodzący z różnych środowisk i należący do różnych pokoleń, tak samo pojmowali ewangeliczne: tak - tak, nie - nie. Pozostali przez całe swoje życie wierni ideałom wyniesionym z rodzinnych domów, a w pracy zawodowej, której poświęcili się bez reszty, pozostali wierni raz złożonej doktorskiej przysiędze. Cieszyli się, że chociaż u kresu ich życia, Polska stała się wolna. Pisząć prace naukowe o Wiośnie Ludów, doczekali się Jesieni Ludów 1989 roku. Polskie Towarzystwo Historyczne Oddział w Krakowie i Wydział Historyczny Uniwersytetu Jagiellońskiego ustanowiły w 2001 roku Nagrodę im. Wacława Felczaka i Henryka Wereszyckiego. 13 grudnia tj. w dzień urodzin prof. Henryka Wereszyckiego, Jury Kapituły ogłasza nazwisko laureata i wręcza nagrodę w uznaniu wybitnych osiągnięć jednemu z grona polskich lub zagranicznych autorów zajmujących się dziejami Europy Środkowo-Wschodniej XIX i XX wieku - regionu, który był przedmiotem badań patronów nagrody. W pięciolecie ustanowienia nagrody Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego wspominało obu znakomitych Profesorów.

Komisarz wystawy: Anna Piskorz

okładka katalogu

2006 - WYSPA ROBINSONA - WYSPA SKARBÓW

Jest i należy do Chile. Leży w Archipelagu Juan Fernandez na Pacyfiku a jej sława w ostatnim czasie przerosła jej wielkość. Została odkryta w 1574 roku przez portugalskiego żeglarza w służbie korony hiszpańskiej Juana Fernandeza. W XVII i XVIII wieku stała się schronieniem dla piratów i korsarzy. W 1704 roku, na wyspie został wysadzony z brytyjskiego żaglowca korsarskiego Alexander Selkirk. To jego historia ponad czetroletniego pobytu na wyspie stała się kanwą książki Daniela Defoe "Przypadki Robinsona Cruzoe". I jak w dobrej powieści przygodowej, tak w historię wyspy wpisany jest ukryty skarb. Szacowany na 10 miliardów dolarów w złocie i klejnotach ma podobno zawierać m. innymi część zaginionego skarbu Inków lub Azteków. Na wyspie miał go ukryć w 1714 roku, na wieść o sporach dynastycznych
w Hiszpanii, kapitan Juan Esteban Ubilla y Echeverria, którego konwój z transportem złota płynął z Meksyku do Hiszpanii. Kilka miesięcy temu świat obiegła wiadomość o znalezieniu mitycznego skarbu. Ekipa poszukiwaczy jest przekonana o sukcesie ale spory i negocjacje dotyczące podziału znaleziska wstrzymują jego wydobycie. Wyścig do skarbu trwa. Ciekawe czy o skarb upomną się potomkowie Inków lub Azteków. Peru i Meksyk już zgłosiły swoje roszczenia.
W podziemiach Collegium Maius można było oglądać wystawę fotografii Zdzisława Jana Ryna z pobytu na wyspie
w ramach programu "Trzy wyspy - trzy światy".
Komisarz wystawy: Lucyna Bełtowska

obrazek

2005 - UCZONY I JEGO PRACOWNIA    

W okresie od 12 maja do 28 sierpnia 2005 roku, w Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego otwarta była  wystawa poświęcona wizerunkowi uczonego w pracowni. Ideą wystawy było przedstawienie badacza i jego warsztatu za pomocą obrazów i instrumentów naukowych na przestrzeni kilku wieków, poczynając od czasów nowożytnych, a na współczesności kończąc. Na ekspozycji prezentowane były 52 obrazy wypożyczone z 22 muzeów z terenu całej Polski, oraz przeszło 70 zabytkowych instrumentów naukowych pochodzących ze zbiorów Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Wystawa przedstawiała ewolucję, jakiej podlegał portret uczonego, oraz jego najbliższe otoczenie - pracownia. Rozwój nauki w poszczególnych epokach dokumentowały instrumenty naukowe od wczesnych, pozwalających jedynie na obserwację zjawisk, aż po zaawansowane umożliwiające dokładny pomiar i rejestrację badań. Zmiana roli przyrządów widoczna była też w sposobie ich wykonania: początkowo bogato zdobione, będące również symbolem wiedzy i pozycji społecznej ich właściciela, stawały się stopniowo zwykłymi narzędziami pracy, wykonanymi w sposób prosty, ergonomiczny i funkcjonalny.

Wystawie towarzyszył katalog zawierający noty do każdego eksponowanego obiektu oraz eseje poświęcone historii portretu uczonego, ewolucji instrumentów naukowych i wpływom filozofii na rozwój nauki. 
Uczony i jego pracownia. The Scholar and His Study (okładka) Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kraków 2005. Anna Jasińska, Ewa Wyka.
Katalog do nabycia w sklepie muzealnym NEGOTIOLUM na parterze Collegium Maius.

Patronat honorowy nad wystawą objęli: 
Minister Edukacji Narodowej, Minister Kultury, Prezydent Miasta Krakowa, 
Marszałek Województwa Małopolskiego, Prezes PAN, Prezes PAU.

Sponsorzy wystawy: 
Ministerstwo Kultury, Wydział Kultury Urzędu Miasta Krakowa, 
Rektor Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Komisarze wystawy: Anna Jasińska, Ewa Wyka.


2005 - SECESJA LWOWA I KRESÓW - FOTOGRAFIE ZDZISŁAWA J. ZIELIŃSKIEGO

Nostalgiczny świat wschodniej Galicji, świat bliski nam poprzez wspólne dziedzictwo, można było oglądać na wystawie fotografii Zdzisława J. Zielińskiego zatytułowanej Secesja Lwowa i Kresów, otwartej w dniu 16 maja 2005 roku w piwnicach Collegium Maius. Otwarcia wystawy dokonał prof. dr hab. Stanisław Waltoś, Dyrektor Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego. Autor prezentowanych zdjęć jest znakomitym fotografikiem pochodzącym z Lwowa, lecz mieszkającym obecnie w Wrocławiu. Otwarcie wystawy uświetnił koncert piosenki lwowskiej w wykonaniu Dessislavy Hrizostovej oraz muzyków Piwnicy św. Norberta.
Ekspozycja obejmowała 120 prac wybranych z ogromnego dorobku artystycznego Zdzisława J. Zielińskiego. Są to fotografie czarno-białe i kolorowe,
a także wykonane w interesującej technice zwanej cuprochrom.
Komisarz wystawy: Lucyna Bełtowska


2005 - NAJSTARSZY I NAJNOWOCZEŚNIEJSZY: 160-LECIE ISTNIENIA BROWARU OKOCIM

Prof. dr hab. Stanisław Waltoś, dyrektor Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Piotr Polański, dyrektor Browaru Okocim otworzyli w dniu 25 kwietnia 2005 r. wystawę zatytułowaną Najstarszy i najnowocześniejszy: 160-lecie istnienia Browaru Okocim. 
Browar-Okocim jest jednym z najbardziej znanych i zasłużonych zakładów produkcyjnych Małopolski. W 2005 roku obchodził 160-lecie swojego istnienia. Jego historia sięga dnia 26 kwietnia 1845 roku, kiedy z Bawarii przybył do Okocimia Jan Goetz - pierwszy właściciel Browaru. Z okazji tej rocznicy, Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego i Zarząd Browaru Okocim, wspólnie zorganizowali wystawę pamiątek pochodzących z czasów Jana Goetza i lat późniejszych. Eksponowane były dokumenty, obrazy, fotografie i przedmioty ukazujące dzieje Browaru, a także pamiątki po bardzo zasłużonej dla Brzeska, Krakowa i całej Małopolski, rodzinie Goetzów.
Komisarz wystawy: Lucyna Bełtowska


obrazek

2005 - UNIVERSITAS RESTITUTA - Powojenne losy Uniwersytetu Jagiellońskiego (1945-1948)

 

19 marca 1945 roku, rektor Tadeusz Lehr-Spławiński, inaugurując podjęcie pracy przez krakowską Alma Mater, mówił:
"Z niewypowiedzianym wzruszeniem staję na tym miejscu, żeby po pięcioletniej przerwie otworzyć rok akademicki. Niebywała w dziejach burza wojenna, która przeorała naszą ojczyznę w szczególny sposób dotknęłą Uniwersytet Jagielloński. Śmiertelny wróg w dążeniu swym do zniszczenia kulturt ba, nawet egzystencji naszego narodu, widział w prastarej Szkole Jagiellońskiej jeden z najsilniejszych jej szańców i dlatego z niesłychaną zajadłością godził w byt tej szkoły, starając się wyniszczyć nie tylko zespół jej nauczycieli i wszelkie zasoby materialne oraz rozprószyć zbiory naukowe, ale pragnął wprost wymazać jej imię z pamięci ludzkiej"   Podniosłe rozpoczęcie roku akademickiego zakończyło wstępny, bardzo intensywny okres prac, stawiając jednak przed społecznością uniwersytecką dalsze, o wiele większe wyzwania... 
                                          


2004 - 10 grudnia 2004 odbyło się spotkanie Dobrodziejów i Przyjaciół Muzeum UJ. Główną atrakcją spotkania był wernisaż wystawy fotograficznej "Był kiedyś inny Rynek Krakowski...". Wystawa prezentowała Rynek z pierwszych trzydziestu lat XX w. Prawie wszystkie prezentowane fotografie pochodzą z zbiorów Muzeum UJ. Wykonali je Antoni Pawlikowski, Franciszek Klein i Stanisław Mucha. 
Kuratorem wystawy i autorką katalogu była kustosz mgr Lucyna Bełtowska. Umieszczony w katalogu esej pt: "O zabytkach Rynku Głównego w Krakowie" napisał dr Jerzy Żmudziński. Reprodukcje z archiwalnych klisz wykonał Janusz Kozina.


obrazek

2004 - ALEKSANDER GIEYSZTOR (1916 - 1999) IN QUINTO ANNIVERSARIO MORTIS (dokumenty, fotografie, pamiątki ze zbiorów Muzeum UJ)

9 lutego 2004 roku, minęłą 5 rocznica śmierci Aleksanda Gieysztora, zakomitego mediawisty. profesoraUniwersytetu Warszawskiego,, dyrektora zamku Królewskiego w Warszawie, członka rzeczywistego i prezesa Polskiej Akademii Nauk, honorowego obywatela Warszawy, doktora honorowego wielu uczelni, w tym doktora honoris causa Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Komisarz wystawy: Anna Piskorz


2004 - OBSERVO ERGO SUM - Tadeusz Banachiewicz,1882 - 1954, wystawa w 50 rocznicę śmierci obrazek

Profesor Tadeusz Banachiewicz był astronomem, wieloletnim dyrektorem Obserwatorium Astronomicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezesem Międzynarodowej Unii Astronomicznej.
        Tadeusz Banachiewicz:
        - w latach 20-tych stworzył rachunek krakowianowy - efektywny sposób prowadzenia rachunków naukowych w epoce, gdy nie było komputerów,
        - jako pierwszy w 1930 r. obliczył orbitę Plutona,
        - założył obserwatorium astronomiczne na szczycie Łysiny, w którym odkryto w 1925 r. pierwszą polską kometę,
        - założył, do dziś wydawane, pismo naukowe Acta Astronomica,
        - był pomysłodawcą chronokinematografu - przyrządu do filmowania zaćmień Słońca,
        - jego imieniem nazwano planetoidę i krater na Księżycu,
        - był ostatnim (aż do tego roku) pochowanym w Krypcie Zasłużonych w Kościele na Skałce.


2004 - FELIKS TOPOLSKI (1907 - 1989) rysunek i grafika

Feliks Topolski nie należał do jakiejkolwiek grupy artystycznej, rozwinął za to własny, rozpoznawalny styl. Będąc artystą wszechstronnym, najpełniej wypowiadał się w rysunku.  Topolski wymieniany bywa w jednym rzędzie wraz z innymi znanymi twórcami, jego poprzednikami W. Hogarthem, H. Daumierem,, C. Guys`em i D. Dore, artystami nie tylko biegłymi w rysumku, ale podobnie jak Topolski, autorami znakomitych portretów.  Dzieła Feliksa Topolskiego znajdują  się  w licznych kolekcjach publicznych i prywatnych na całym świecie.

Wystawa miała na celu przypomnienie twórczości Feliksa Topolskiego, artysty cieszącego się bardzo dużą popularnością, zwłaszcza w Wielkiej Brytanii  i w USA, natomiast poza wąslim kręgiem specjalistów  ciagów słabo znanego w Polsce. Prezentowane prace pochodziły ze zbiorów Muzeum UJ. Podrowane zostały przez artystę w latach 1983-84. Należy jeszcze nadmienić, iż była to zaledwie druga wystawa dzieł tego artysty w Krakowie  i jedna z nielicznych w Polsce.
Komisarz wystawy: Maria Natalia Gajek.


2004 - WYSTAWA KALIGRAFII JAPOŃSKIEJ ( 13-21 marca ). Komisarz wystaw: Maria Natalia Gajek.


2003 - ANTENACI NASZYCH WIELKICH - pastisze fotograficzne wielkich krakowian

Goście zaproszeni 15.11.2003 r. na otwarcie piwnic Collegium Maius oglądali nie tylko odrestaurowane pomieszczenia, ale także pierwszą wystawę zorganizowaną w tym miejscu - fotopastisze krakowskiego fotografika Konrada Karola Pollescha. Bohaterami komputerowych fotomontaży są uniwersyteccy profesorowie i zaprzyjaźnieni z uczelnią krakowianie. 


2003 - POLSCY TWÓRCY APARATURY NAUKOWEJ

29 listopada 2003 Polska Akademia Umiejętności zorganizowała jednodniową sesję naukową,,Polscy twórcy aparatury naukowej''. Obrady odbywały się w auli PAU oraz Sali Bobrzyńskiego Collegium Maius UJ. Sesji towarzyszyła wystawa zorganizowana przez Muzeum UJ. Wystawa była otwarta w dniach 29 listopada - 5 grudnia 2003.
Wystawę przygotowali: Maciej Kluza i Ewa Wyka.


2003 - ANDRZEJ NOSKOWSKI BISKUP RENESANSU

Z inicjatywy Wyższej Szkoły Humanistycznej w Pułtusku, Wyższego Seminarium Duchownego w Płocku i Uniwersytetu Jagiellońskiego 3 października 2003 r. odbyła się sesja naukowa poświęcona działalności biskupa płockiego Andrzeja Noskowskiego (1492-1567). Sesji towarzyszyło odsłonięcie tablicy pamiątkowej wmurowanej w jedną ze ścian Collegium Novum - stojące dziś w miejscu ufundowanej w XVI w. przez Biskupa bursy dla studentów.
W tym samym dniu została otwarto okolicznościową wystawę pt: ,,Andrzej Noskowski - Biskup Renesansu ". Na wystawie w salach Collegium Maius zebranych zostało kilkanaście znakomitych dzieł doby renesansu. Przede wszystkim ogromny renesansowy Portret Biskupa Piotra Tomickiego wypożyczony z krakowskiego Klasztoru Ojców Franciszkanów. Druga perełką wystawy był wspaniały XVI w. kielich mszalny fundacji Samuela Maciejowskiego z Katedry Wawelskiej. Uzupełnieniem były cenne archiwalia i druki dokumentujące działalność Biskupa.
Biskup Andrzej Noskowski urodził się w w 1492 r. w Noskowie Małym k. Zakroczymia. Jako 19-latek rozpoczął studia w Akademii Krakowskiej, na biskupa diecezji płockiej kapituła płocka wybrała go jednogłośnie w 1546 r. Wielki mecenas sztuki, zafascynowany renesansem potrafił wykorzystać geniusz architektoniczny włoskiego artysty Jana Baptysty z Wenecji, który przez wiele lat pracy na Mazowszu pozostawił po sobie wspaniały ślad w postaci budowli sakralnych" - pisze ks. Waldemar Graczyk współtwórca wystawy. Biskup Noskowski założył też kolegium jezuickie w Pułtusku. W 1558 r. wydał dokument fundacyjny dla nowej bursy (potem otrzymała jego imię: Bursa Noscoviana) przy Akademii Krakowskiej. Komisarzem wystawy
: Lucyna Bełtowska, starszy kustosz Muzeum UJ, we współpracy z ks. dr Waldemarem Graczykiem, Dyrektorem Biblioteki Wyższego Seminarium Duchownego w Płocku.
Patrz ,,Alma Mater'' nr 54 listopad 2003 s. 26 - 29
.


2003 - DOSTOJEWSKI. TEATR SUMIENIA -"BIESY", "ZBRODNIA I KARA", "IDIOTA" W REŻYSERII ANDRZEJA WAJDY I SCENOGRAFII KRYSTYNY ZACHWATOWICZ

W salach wystawowych Collegium Maius w maju 2003 została zorganizowana nietypowa wystawa teatralna. Tematem wystawy były reżyserskie iscenograficzne realizacje prozy Fiodora Dostojewskiego Andrzeja Wajdy i Krystany Zachawatowicz. Wystawawa była zbiorem zdjęć, kostiumów ifragmentów scenografii z ,,Biesów'', ,,Zbrodni i Kary'', ,,Idioty'' .
Wystawę przygotowała Lucyna Bełtowska  we współpracy z Andrzejem Wajdą i Krystyną Zachwatowicz.


2002 - STAŁA WYSTAWA RZEŹBY ŚREDNIOWIECZNEJ

W dwóch salach I piętra Collegium Maius umieszczono kolekcję znakomitych średniowiecznych rzeźb, do tej pory nie udostępnianą zwiedzającym. W ciągu ostatnich lat, rzeźby poddane gruntownej konserwacji, stały się znakomitym dopełnieniem kolekcji dzieł sztuki w Muzueum UJ. Pokazano ponad dwadzieścia rzeźb, a wśród nich pochodzące z Małopolski: Madonnę z Prandocina (około 1390 r.), Matkę Boską ze Szczebrzusza (około 1400 r.), św. Magdalenę (około 1490 r.), św. Dorotę (około 1500 r.). Na szczególną uwagę zasługuje grupa Ukrzyżowania: Chrystus, Polska (około 1600 r.), Matka Boska spod krzyża, Polska (około 1550) i św. Jan Ewangelista, Polska (około 1460 r.), jak również grupa rzeźb śląskich ze św. Jadwigą, św. Anną i św. Elżbietą, pochodzących z około 1500 roku. Na ścianach umieszczono piętnasto- i szesnastowieczne obrazy, takie jak np. obraz dwustronny, prawdopodobnie malowany przez Jana Wielkiego końcem XV wieku z przedstawieniami św. Zofii z córkami (awers) i św. Jerzego ze smokiem (rewers) oraz wspaniały Sąd Ostateczny ze szkoły niemieckiej z 1498 roku.
Twórcą tej wystawy jest Anna Jasińska, starszy kustosz Muzeum UJ.


2002 - ZDISŁAW PABISIAK -  MUZYKA W OBRAZACH. Komisarz wystawy: Anna Jasińska


2002 - MARIAN SMOLUCHOWSKI ( 1872 - 1917) - fizyk, taternik-romantyk nauki

( współpraca: Instytut Fizyki UJ im. Mariana Smoluchowskiego, Polska Akademia Umiejętno-ści). Komisarze wystawy : dr. Maciej Kluza, dr Ewa Wyka.  "Marian Smoluchowski 1872-1917 fizyk, taternik -romantyk nauki" .


2000 - SKARBY UNIWERSYTETU JAGIELLOŃSKIEGO

11 maja 2000 r. została otwarta najważniejsza wystawa związana z obchodami 600-lecia odnowienia Akademii Krakowskiej - "Skarby Uniwersytetu Jagiellońskiego". Komisarz wystawy: Lucyna Bełtowska.

 

obrazek
2000 - ROMAN INGARDEN - filozof XX wieku

Wystawa poświęcona światowej
sławy filozofowi, profesorowi Uniwersytetu Jagiellońskiego Romanowi Ingardenowi (1893-1970). W otwarciu oprócz władz uczelni wzięła też udział rodzina Profesora i jego uczniowie. W trzech salach pierwszego piętra można  było zobaczyć pamiątki po autorze "O dziele literackim" i "Sporu o istnienie świata". Prezentowane były m. innymi autografy Ingardena, Husserla, Edyty Stein oraz wiele archiwalnych fotografii i dokumentów. Wystawa przedstawiała biografię naukową profesora od pierwszych prób podejmowanych w czasach gimnazjalnych przez studia u Edmunda Husserla, które Ingardena ukształtowały, starania o katedrę i pierwsze głośne publikacje, aż do czasów powojennych kiedy to Profesor osiadł w Krakowie i pracował na naszym uniwersytecie. Postać Profesora przybliżała także projekcja filmu Wojciecha Szulczyńskiego o Ingardenie. Odwiedzający wystawę mogli obejrzeć jedenaście portretów Ingardena i jego najbliższych narysowanych przez Witkacego, ich przyjaciela, w latach 1924-1939. Atrakcją wystawy była możliwość wysłuchania odtwarzanego z płyty kompaktowej odczytu o "Formach obcowania z dziełem literackim", który Ingarden wygłosił w 1965 r.
Komisarze wystawy: Gabriel Kurczewski, Anna Jasińska

1999 - KRAKOWSKIE CHOPINIANA - wystawa w 150-tą rocznicę śmierci Fryderyka Chopina

Komisarze wystawy: Ludmiła Bularz - Różycka, Barbara Lewińska.


1998 - JAN BROŻEK (1585- 1652) IN UNIVERSITATE COLLEGII MAIORIS PROFESSOR

(współpraca Biblioteka Jagiellońska) Komisarz wystawy: Danuta Burczyk Marona.


1998 - XAWERY PUSŁOWSKI - czas nie stracony

(współpraca Katedra Historii i Teorii Muzyki UJ). Okazją powstania prezentacji była przypadająca na 1998 rok 30-ta rocznica śmierci  jednego z najhojniejszych darczyńców Uniwersytetu Jagiellońskiego. Komisarze wystawy: Maria Rostworowska, Andrzej Laska, komisarz honorowy: Christopher Radko, Nowy Jork, USA .


obrazek
1998 - MACIEJ Z MIECHOWA (1457-1523) - lekarz, geograf, historyk, alchemik i darczyńca ( współpraca Bibloteka Jagiellońska).

Wystawa poświęcona Maciejowi z Miechowa (1457-1523), lekarzowi, historykowi, geografowi, wreszcie profesorowi i rektorowi Akademii Krakowskiej. Manuskrypty, starodruki, dokumenty fundacyjne, obrazy odtwarzały atmosferę intelektualną Krakowa i Akademii przełomu XV i XVI wieku. Twórczość Macieja z Miechowa reprezentowało najważniejsze dzieło Tractatus de duabus Sarmatiis Asiana et Europiana et de contensis in eis,1517, nowoczesny opis geograficzno-etnograficzny ziem leżących na wschód od Wisły, oraz Kronika Polska wydana w roku 1519, pierwsza drukowana historia dziejów państwa polskiego (ocenzurowana) i kolejne jej edycje, m.innymi egzemplarz wydany w r. 1521 (poprawiony). Zawodowe zainteresowania ilustrujowały dwie prace o charakterze popularnych poradników Contra saevam pestem regimen,1508 i Conservatio sanitatis,1522. Wśród dokumentów znajdowały się akty fundacyjne dotyczące szkół, szpitali i kościołów krakowskich. Specjalną część ekspozycji zajmujmowała rekonstrukcja prywatnej biblioteki Miechowity, zawierająca manuskrypty od XIV do XV wieku i inkubnabuły różnych autorów.

Komisarze wystawy: Ludmiła Bularz Różycka, Barbara Lewińska
obrazek
1997/98 - SILVA RERUM - pamiątki akademickie ze zbiorów Muzeum UJ

wystawa poświęcona pamiątkom osobistym, pozostałym po wybitnych profesorach Alma Mater. Była to ekspozycja ukazująca uczonych bardziej od strony ich życia prywatnego, z pewnością interesująca dla społeczności akademickiej.
Komisarz wystawy: Anna Piskorz

1997- SIMCHA NORNBERG - obrazy, akwarele, rysunki

Komisarz wystawy: Anna Jasińska.


1997 - KRYSTYNA SCHWARZER - LITWORNIA - ADONALIA

Krystyna Schwarzer-Litwornia, mgr Lucyna Bełtowska 1997 - W czerwcu 1997 r. w Muzeum UJ zorganizowana została okolicznościowa ekspozycja w związku z wizytą papieża Jana Pawła II w Krakowie i w Uniwersytecie Jagiellońskim. Znalazły się na niej liczne fotografie, portrety, dokumenty i pamiątki obrazujące związki Karola Wojtyły z Uniwersytetem Jagiellońskim, najpierw jako studenta, później biskupa krakowskiego, a w końcu papieża. Wystawa cieszyła się dużą frekwencją, a zwiedzajacy z zainteresowaniem oglądali wybrane akta i dokumenty z okresu studiów papieża na Wydziałach Filozoficznym i Teologicznym.
Komisarz wystawy: Lucyna Bełtowska.


1996 - PIONIERZY KRAKOWSKIEJ RADIOLOGII

(Wystawa przedstawiała pierwsze polskie zdjęcia rentgenowskie wykonane w Krakowie przez prof. Karola Olszewskiego. Najstarsze pochodzi z roku 1896. Prezentowano również biogramy współautorów zdjęć, pionierów radiologii w Krakowie oraz XIX-to wieczne przyrządy stosowane do wytwarzania promieni X. Komisarz wystawy: Ewa Wyka.


1996 - FAJANS I PORCELANA ZE ZBIORÓW PUSŁOWSKICH

Wystawa prezentowała wybrane obiekty z kolekcji Pusłowskich , w tym części serwisów sewrskich używanych przez cesarza Napoleona I , królów Francji Ludwika XVIII, Karola X i Ludwika Filipa, które zostały zakupione zapewne przez Zygmunta Pusłowskiego w Paryżu po 1870 r. Oprócz tych serwisów pokazano zachowany niemal kompletny angielski serwis fajansowy używany przez Pusłowskich, naczynia wykonane w manufakturze miśnieńskiej oraz fajanse z Delft i ceramikę dalekowschodnią z kolekcji Pusłowskich.
Wystawie towarzyszył informator:Fajans i porcelana ze zbiorów Pusłowskich.
Komisarz wystawy: Beata Frontczak.


1994 - UNIWERSYTET 1794

Komisarz wystawy: mgr Anna Jasińska.


1993 - GLOBUS BEHAIMA - dzieje i znaczenie

( współpraca z Germanisches National Museum) Komisarz wystawy: Danuta Burczyk - Marona
.


1992 - GIOACCHINO BRAGATO I LILLO BARTOLONI - wystawa malarstwa

Komisarze wystawy: Lucyna Bełtowska, Ludmiła Bularz - Różycka.


1991 - IGNACY JAN PADEREWSKI - portret człowieka, artysty, męża stanu - wystawa w pięćdziesiatą rocznicę śmierci

(współpraca: Katedra Muzykologii UJ, Biblioteka Jagiellońska) . Komisarze wystawy: Andrzej Laska, Małgorzata Perkowska - Waszek.


1990 - KLOCKI DRUKARSKIE PIERWSZEJ BIBLII LUTRA

(współpraca Kunstsammlungen der Ruhr-Universität Bochum),Sparkasse w Bochum, Niemcy.


1990 - NATIO POLONA - UNIWERSYTETY W POLSCE I WE WŁOSZECH OD XIV DO XX WIEKU

Komisarz wystawy: Lucyna Bełtowska.


1990 - RENZO GALEOTTI - Primo Levi w obrazach, rysunkach i szkicach.


1989 - KRAKÓW U PROGU DRUGIEJ WOJNY ŚWIATOWEJ - wystawa w 50- lecie wybuchu wojny

(współpraca: Instytut Historii UJ, Biblioteka Jagiellońska). Komisarze wystawy: Irena Paczyńska, Ludmiła Różycka, Andrzej Kozanecki, Zbigniew Koziński.


1988 - SPOŁECZNOŚC ŻYDOWSKA NA ZIEMIACH POLSKICH W LATACH 1864 - 1939.

(Ekspozycja przygotowana we współpracy z YIVO w Nowym Yorku). Komisarz i autor scenariusza: Lucyna Bełtowska.


1988 - SZLAKIEM LEGIONÓW JÓZEFA PIŁSUDSKIEGO W FOTOGRAFIACH ST. MUCHY I A. DULĘBY

Autorki scenariusza i aranżacji: Lucyna Bełtowska i Beata Frontczak.


1984 - FELIKS TOPOLSKI - malarstwo, rysunek, grafika -

(współpraca Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie) Komisarz wystawy: Bogumiła Wilkoszewska.


1983 - RENZO GALLEOTI - Z CYKLU STACJE MĘKI LUDZKIEJ

(współpraca z Biurem wystaw Artystycznych w Krakowie).


1983 - KAROL OLSZEWSKI I ZYGMUNT WRÓBLEWSKI - 100-lecie skroplenia tlenu

Komisarz wystawy: Danuta Burczyk-Marona.


1983 - JAN III SOBIESKI W UNIWERSYTECIE JAGIELLOŃSKIM - wystawa w trzechsetną rocznicę wiktorii wiedeńskiej

-(współpraca Biblioteka Jagiellońska). Komisarzw wystawy: Anna Piskorz.


1981 - UNIWERSYTET JAGIELLOŃSKI W STAREJ FOTOGRAFII  1863 - 1939

(współpraca Biblioteka Jagiellońska). Komisarz wystawy: Lucyna Bełtowska.


1980- JAN DŁUGOSZ - wystawa w pięćsetną rocznicę śmierci

(współpraca Biblioteka Jagiellońska). Komisarz wystawy: Iwona Podgórnik.


1979 - DZIEJE MIKROSKOPU

Komisarz wystawy: Danuta Burczyk-Marona.


1978 - PORTRETY PROFESORÓW UNIWERSYTETU JAGIELLOŃSKIEGO 

(współpraca: Uniwersytet Wiedeński, Instytut Polski w Wiedniu), Wiedeń, Austria.


1977 - UNIWERSYTET JAGIELLOŃSKI W CZASACH KOŁŁĄTAJA. 200. ROCZNICA ROZPOCZĘCIA ODNOWY 1777- 1977

Komisarze wystawy: Maria Zakrzewska, Danuta Burczyk.


 
napisz do nas | © Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego


31-010 Kraków ul. Jagiellońska 15 , tel: 12 422 05 49, 12 663 13 07, fax: 12 422 27 34 I powrót na stronę UJ I napisz do nas